mandag den 26. april 2010

Endelig på vandet igen!

Så kom dagen endelig hvor Bent og jeg igen indtog Horsens Fjord i kajakkerne. Der har været fler optræk til det men hvergang er der kommet et eller andet i vejen for det. Men i dag passede både øvrige aktiviteter og vejrudsigten, så nu skulle det være.

Bent afhentede mig og mit gear kl. 13 og så gik det mod Husodde til vores sædvanlige udsætningsplads. Der var godtnok ikke det lovede solskin og også en smule mere vind end forventet, men det var ikke mere end at det var overkommeligt så snart var vi begge i tøjet og kajakkerne i vandet. Nå ja, det vil sige, vi manglede begge lidt af den normale udrustning, Bent manglede en pumpe og jeg havde glemt en kasket . Det er ikke let at huske hvad der skal med i tasken efter en lang vinter.

Vi havde aftalt at vi kun skulle ro en kort tur i moderat tempo. Jeg havde forestille mig en tur til Brakør og tilbage hvilket er små ti kilometer som værende passende for første tur, så det satte jeg som mit mål.

Vel i vandet skulle ballancen lige genfindes i kajakken, faktisk er det næsten seks måneder siden jeg sidst var ude og ro rigtigt, vinteren er blevet brugt til træning i svømmehallen så fjorden og de små bølger skulle lige "læres" igen.

Vi roede ud langs kysten mod Brakør i modsø og modvind, selvfølgelig med den bagtanke at udnytte medvind og strøm på hjemvejen. Min grønlænderåre føltes ikke helt rigtig i vandet, men langsomt kom det dog tilbage. Jeg syntes det var temmeligt hårdt og da vi havde roet en god halv time måtte jeg kapitulere og gå i land for at holde pause. Bent så nu heller ikke ud som om han havde noget imod det, så vi roede ind på stranden og satte os på to store sten og funderede over hvor efterårets gode roform dog var blevet af? Det er utroligt så hurtigt form og rutine forsvinder og hvor meget der skal knokles for at få den tilbage.

Efter en tår vand, banan og chokolade besluttede vi at ro ud fra kysten mod sejlrenden for at få bølgerne ret ind agter tilbage til udsætningsstedet. Vi roede vel en god kilometer ud inden kursen blev sat tilbage mod Husodde. Bølger og vind var der, men ikke helt nok til de sjove surf. Et par stykker blev det dog til og det var fint at mærke at ballancen var kommet tilbage og at reflekserne stadig virkede.

Hjemturen gled noget nemmere end udturen og snart var vi tilbage ved bilen og fik pakket grejet sammen, og her opdagede vi at vi havde glemt endnu en vigtig del af udrustningen - VI HAVDE INGEN ØL MED! Så vores obligatoriske evalueringspils måtte vi undvære og nøjes med en tår vand.

Nå, selv om det kun blev til seks kilometer og skuldre og ryg gjorde ond, så var det alligevel skønt igen at være på vandet og formen må der så bare arbejdes intensivt med, der er heldigvis en lang skøn sommer forude!

udsejlet distance: 6 km. gennemsnitsfart: 5,2 km/t max. fart: 10,5 km/t

2 kommentarer:

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Niels

Det var da godt at i huskede kajakkerne!

Det med skuldre og ryg bliver sikket bedre efter bare nogle få ture, mon ikke.

Sælger de egentlig ikke øl ovre ved campingpladsen lige i nærheden? Så kunne den største katastrofe da være undgået :-)

Jeg har sgu en gang stået i vandkanten klar til afgang - og pagajen? Den var fruen lige kørt hjemad med igen!

Jeg fik hende dog til at komme tilbage med den, men det føles godt nok idiotisk at stå der uden pagaj...

Venlig hilsen Helge

Nichof sagde ...

Joe, det gør de da, men problemet var at der heller var heller ingen af os der havde taget penge med..... Gamle glemsomme mænd!

Ja det med formen må vi da sandelig håbe, det er skræmmende hvad en lang vinter kan gøre ved ens sølle krop, der går nok et stykke tid inden vi for alvor tænker på det rød/hvide bånd.

Mvh.
Niels