lørdag den 31. oktober 2009

Rundt om Hjarnø, fredag den 30 . oktober

Vejrprofeterne havde lovet at fredag skulle blive en helt fantastisk efterårsdag med høj sol og svag vind, så Bent og jeg havde besluttet at så fin en dag ikkke måtte gå til spilde, så derfor skulle den nydes på vandet så snart det var muligt.

Vi besluttede at turen skulle gå ud fra Dampskibsbroen på Alrø og rundt om Hjarnø retur til broen. Turen blev annonceret på kajaknettet og snart havde både Per, Jan og Lars tilmeldt sig.

Det er ikke nemt med sådan en ny kajak... er det mon herned jeg skal sidde?

Bent kunne afhentede mig og AnasAcuta kl. 12:00 og så gik turen til Alrø. Da vi ankom stod Per der allerede og snart kom Lars og Jan så holdet var samlet og vi kom på vandet. Vi roede syd om Hjarnø for at få overstået modvind og modstøm i starten af turen. Der stod nogle pæne bølger i snævringen mellem Hjarnø og Snaptun, desværre kom de i snuden af os i stedet for i ryggen så det blev ikke til noget bølgesjov denne gang.

Vi ville raste på østsiden af Hjarnø, men inden vi gik i land roede vi lige lidt ud for at se om ikke vi kunne få lidt sjov på bølgerne. Det viste sig at det kun var i snævringen der var bølger, den smule der var på åbent vand var ikke værd at ro efter så vi satte kursen ind mode øen hvor vi holdet rast i en fin gryde omkranset af vildroser. Per havde medbragt en gasbrænder og en lille espressomaskine, så vi fik frisklavet gourmetkaffe og "klemmer" i den flotte efterårsdag.
Efter en hyggelig pause, gik vi igen i kajakkerne og kursen blev sat vest om øen tilbage mod Dampskibsbroen. De forventede bølger og ryg vind fik vi nu ikke meget af. På østsiden og nordsiden af øen var der nærmest ingen bølger og vinden var også løjet af til stortset intet. Istedet fik vi nydt det efterårs klare vand på de lave områder nord for Hjarnø hvor vi kunne følge livet og vegatitionen på havbunden helt tydeligt. Vi kom lidt for tæt på Alrø og var lige ved at blive fanget af det meget lavvandede område som strækker sig et godt stykke ud fra øen.

Vi beholdt dog med nød og næppe vand under kølen og kom alle vel tilbage til Dampskibsbroen efter en fantastisk fin tur på en sjældent smuk dag.
Tak til alle for godt selskab.

Udroet distance: 13 km. gennemsnitsfart 6 km/t. max. fart 9,6.

IngeM sagde ...

Hej Niels
Det er hyggeligt at følge dine ture og se billeder fra danske kajakture. Vi padler selv en hel del mest i sommerhalvåret, da vi bor og padler i Grønland. En hel del omkring vores bopæl i Diskobugten og hver sommer 4.6 uger et eller andet sted i Grønland.
Men altså rart at se, at man også kan have gode i ture i DK, selvom om vi ikke kan forestille os at undvære stilhed, is, sæler og hvaler. Men den dag kommer jo, hvor vi drager tílbage trods mange år her.
Jeg er faldet over din blog, da vi selv pusler lidt med det og søgte inspiration.
Hilsen Inge og jørn

Nichof sagde ...

Hej Inge.
Mange tak, dejligt med respons fra "kajakkens hjemland". Det er højt på ønskeseddelen at komme til Grønland og sejle kajak, men vi savner nu hverken sæler eller is her (ihvertfald ikke lige nu hvor fjorden er ved at være frosset til) og hvis marsvin tæller som hvaler har vi da også dem.

Du må meget gerne sende mig et link når din blog er "køreklar"