søndag den 19. juli 2009

Sydfyn uge 29

Jane, børnene og jeg var i Vejstrup ved Svendborg på ferie i uge 29. Vi havde naturligvis taget kajakkerne med. Janes røde AnasAcuta, min Gule Anas og en Avocet PE til ungerne. Det var lidt af et eksperiment med Avocetten. Både Sebastian og Rebecca havde sejlet i en Aquanaut LV, men den var for stor til dem så jeg ville prøve om Avocetten var mere passende til deres størrelser.

Tirsdag den 14. juli.


Vi, Jane, Sebastian og jeg roede en lille tur fra Vejstrup Strand forbi Else Hoved til Oure Stand hvor Tina, Henning og Sophia var taget ned for at solbade.

Vejret var perfekt for en hyggetur, høj sol, svag vind og nærmest ingen bølger. Det var Sebastians første tur i Avocetten og jeg var ganske spændt på hvordan det gik. Det er trods alt en noget livligere kajak end Aquanauten han tidligere har roet, men det viste sig at være et perfekt match. Han tumlede den somom han aldrig havde lavet andet og snart skulle vi to gamle hænge i for at følge ham, det var virkelig en fornøjelse at se som det kørte for ham.

Da vi kom frem til stranden skulle Henning lige prøve den også. Han har aldrig siddet i en kajak før, men efter en kort instruktion sejlede han og jeg en kort tur på lavt vand inden vi vente tilbage til de andre.

Efter lidt solbadning og hyggesnak steg vi i kajakkerne igen og returnerede til Vejstrup Strand igen. Desværre havde jeg glemt kamraet så der blev ingen billeder på denne tur.

udsejlet: ca. 6 km.


Torsdag den 16. juli.

Jeg havde aftalt med Peter at jeg skulle besøge ham på Thurø og se hans nye specialbyggede Aquanaut, så jeg kørte fra Vejstrup kl. 09:00 for at kunne få morgenkaffe sammen med ham og sparke kajak. Selvfølgelig tog jeg kajakken med da en tur rundt om Thurø lokkede en del.

Jeg fandt uden problemer huset hvor Peter bor og snart var der kaffe og kajaksnak på bordet. Hans nye kajak blev behørigt beundret og flot er den: sort skrog, gråt dæk med rød cockpitkarm, rød samling mellem dæk og skrog og rød kølforstærkning. Peter har fået den leveret med specialplaceret forskot og uden fodstøtter så han har bygget op med skum som fodstøtte i stedet. Det giver et flot ubrudt skrog uden skruer igennem. Desværre glemte jeg at fotografere den.

Nå der skulle jo også roes, så jeg smed kajakken i vandet på Fynsiden af Thurø dæmningen hvor der er en fin P plads og gode isætningsmuligheder. Turen gik mod uret under Turødæmningen og ud i Svendborg Sund. Det blæste en del, men i dette beskyttede farvande var der ingen bølger så det var ren hyggetur. Der er ufatteligt smukt i Svendborg Sund, flot natur, smukke huse og mange lystsejlere, så det er om at være forudseende.


Da jeg kom til den første lille lystbådehavn fik jeg øje på en fantastisk flot træ motorbåd, jeg roede nærmere for at fotografere den og opdagede at ejeren var ombord. Vi fik en sludder om båden, det viste sig at den ikke var så gammel som jeg i første omgang havde troet, han fortalte at den var bygget i England først i 80'erne men efter gamle tegninger. Ejeren var synligt stolt af den og med god grund!



Efter en hyggelig sludder gik turen videre øst på. Et godt stykke tid før jeg havde forventet det drejede kysten mod nordøst og jeg fulgte med. Det viste sig at jeg havde glemt at Thurøbund var en lang vig der ikke havde forbindelse til Skårupøre Sund som jeg skulle ind igennem, så jeg måtte ro tilbage igen og finde den rigtige kurs.





Jeg nåede frem til Grasten hvor der lå en ordenlig hoben kajakker og roere på stranden. Jeg besluttede mig for første rast der og det viste sig at være et hold fra Oure Idrætshøjskole der var ude og lege lidt. Jeg fik en banan og en smøg inden turen gik videre øst på forbi endnu flere smukke og særprægede huse i den dyre ende af prisklassen.



Da jeg kom fri af læen kunne jeg snart mærke effekten af blæsten, der stod nogle ganske pæne bølger i Langelands bæltet. Jeg overvejede kort om det nu også var fornuftigt at begive sig ud i dem uden at have en makker med, men lysten til at runde øen og så det faktum at det var en ren pålandsvind gjorde udslaget - jeg fortsatte og det blev belønnet med nogle fantastiske surf i fine bølger mellem 0,75 og 1 meter. Det gav lige et par ekstra ture ud og ind for at nyde surfene fuldt ud. Det er første gang jeg er i så store bølge med Anas'en og den levede helt op til forventningerne der var ikke noget tidspunkt hvor jeg var utryk eller usikker på den tvært imod, jo vildere og jo hurtigere det gik des mere stabil føltes den - virkelig god underholdning!
Desværre rakte modet ikke til at fotografere imens.
Efter at have leget roede jeg ind til odden ved Thurø rev for at samle kræfter til resten af ture og få blodtrykket lidt ned. Sjovt at der på så lille et område som Thurø kan være så stor forskel i naturen. Her var ganske øde og smuk natur, helt ulig den vestlige del som ganske vist er smuk men tæt bebygget.















Snart gik turen tilbage mod dæmningen via Skårupøre sund tilbage til parkeringspladsen ved dæmningen. Turen gennem sundet var igen en helt anden oplevelse, fladt vand store stenbanker og ingen bølger, tungt at ro men smukt!



Vel tilbage ved bilen fik jeg en smøg mens jeg slappede af efter en helt fantastisk fin tur i noget af Danmarks bedste rovand.

udsejlet distance: ca. 17 km.

Ingen kommentarer: