onsdag den 8. april 2009

Påsketur med Sebastian

I dag var vejr og vind til en smuttur på Horsens Fjord. Sebastian havde plaget i et stykke tid for at få lov til at prøve den røde AnasAcuta, men da han aldrig har roet uden ror, syntes jeg det måske lige var for stor en mundfuld at begynde med, så jeg havde taget en Aquanaut LV med hjem fra arbejdet så han lige kunne blive fortrolig med den først.
Han syntes godt nok ikke en "banangul" PE kajak var særlig fed, men det blev ændret da han først kom ned til vandet. Der var små krap bølger og frisk vind, så bare det at komme i kajakken og få dækkenet på gav lidt udfordring.

Vi lå lidt i læ ved Husodde mens jeg gav ham en kort instruktion i ro- og styretag samt brug af finnen og så gik det hen langs kysten. Han kæmpede noget med at holde kursen, men klarede bølgerne fint. Jeg havde min opmærksomhed på ham hele tiden, han var trods alt iklædt våddragt så jeg syntes ikke det ville være så fedt at få ham i vandet.

Pludselig blev jeg ramt af en skæv sø, og da jeg ikke havde fuld fokus på min egen sejlads skete det uundgåelige - jeg tippede rundt! På trods af nyligt overstået rullekursus, valgte jeg at lave vetexit og fik hurtigt kajakken vendt rigtigt igen. Knægten kom hen til mig, med øjne så store som tekopper, jeg benyttede chancen til at lære ham makkerredning, så efter kort tid var jeg tilbage i kajakken og kunne tømme den sidste sjat vand ud med pumpen og få monteret dækkenet igen. Han klarede det i fin stil og da vi roede videre sagde han "Gjorde du det med vilje"? Jeg måtte indrømme at det ikke helt var med vilje, men dog en god anledning til at demonstrere makkerredning.

Vi roede ind til kysten og holdt en kort pause hvor jeg fik lejlighed til at få skyllet saltvandet ud af halsen inden vi roede tilbage til Husodde.











Alt i alt en fin dag på fjorden - og vandet var slet ikke koldt!

1 kommentar:

Bent. sagde ...

Hej Niels, det er godt at se at i øver makker redning, t.hø.
Jeg var ikke helt så ivrig, da jeg var ude med min knægt, så jeg lod ham om at lave vetexit, men vi lærte det også ok. på den måde.
MVH Bent