tirsdag den 12. maj 2009

Tirsdagtur med Havkajaknettet


Så kom vi endelig på vandet igen med Horsens Fjord Havkajaknet. Sidste tirsdag var det for koldt og blæsende så der mødte ingen op. Jeg valgte også at sidde i bilen og kikke ud over fjorden med kajakken forsvarligt surret på taget.

Men i dag lykkedes det. Jeg var ved Husodde klokken 17:30 og fik kajakken smidt ned i vandkanten og tøjet på. Små ti minutter efter dukkede Bent og Stefan op rundt om pynten, de havde valgt at sætte i lidt længere nede af kysten hvor man næsten kan køre helt ned til vandet, mest af hensyn til Bents nyligt brækkede kraveben.

Stefan roede i Lenes Kodiak og Bent som vanligt i Aquanauten. Vi stod og sludrede lidt i vandkanten, mens vi afventede om der ville komme flere som havde lyst til en rotur på denne skønne aften. Det var ikke tilfældet, så vi satte kursen ud mod Brakøre. Inden afgang havde vi aftalt at det var Bent der bestemt længden, på grund af den svage skulder (og alderen!) og Stefan der satte farten da det kun var hans anden tur i kajakken.


Det gik nu rigtigt fint, Steffen lagde sig snart i spidsen og holde en pæn kadance og Bent roede tilsyneladende lige som han plejede. Han sagde godt nok at det gjorde ondt, men vi andre kunne så fortælle ham at; "smerte blot er svaghed der forlader kroppen". Jeg er nu ikke helt sikker på at han troede på det.

Vinden var i syd-øst og vi havde både den og bølgerne imod os på udturen så vi glædede os til turen hjem som jo så ville kunne byde på lidt "bølgesjov". Lige før Brakøre gik vi i land og rastede på de store sten der ligger der. Jeg havde medbragt havrekiks og bananer og Stefan fremtryllede et rør med KylleRyller. normalt venter vi med øllet til vi er tilbage ved bilerne, men da det var første tur med kajaknettet i år, fejrede vi det med en påskebryg i pausen.




Da vi igen kom på vandet havde både vind og bølger lagt sig, så det blev ikke til megen leg på hjemturen, men derimod en smuk tur på den blå fjord med mange sejlere og turkajakker på, langs med den fantastisk smukke forårsgrønne skov.






Bent og Stefan gik ind hvor deres bil stod og jeg roede hen til Husodde hvor min stod. Kort efter dukkede de to ande op og vi satte os i strandkanten og nøde en øl og livet omkring os.






Jeg besluttede mig for at det var sidste tur i tørdragten indtil efteråret. Nu er den godtnok blevet for varm!





En rigtig dejlig aften på Horsens Fjord i godt selskab.

3 kommentarer:

Bent. sagde ...

Tak for en skøn aftentur Niels.
Stefan som han hedder,truer med at ville med hvergang, skulde hilse fra ham.
MH.Bent.

Nichof sagde ...

Selv tak. Navnet er rettet, min undskyldning er at jeg er tunghør og du mumler :-)

Det skal han da, snart vil han også ha' sin egen kajak.

Bent. sagde ...

Nå, rettet, ja læse kan du heller ikke.
Vi fik et dødfødt hoppeføl i dag,
det er sku surt.
så nu skal hoppen til hingst igen.
Hils der hjemme.
M.H. bent.