torsdag den 18. juni 2009

Mariendal 17. juni 2009

Bent og jeg trængte til at komme på vandet, så vi havde aftalt at vi skulle afsted så snart det kunne lade sig gøre d.v.s når Bent kom hjem fra arbejde. Jeg går hjemme og holder ferie ligenu, så jeg kan altid!

Aftalen blev at Bent skulle hente mig kl. 14:30 og så skulle vi en tur op i Århus bugten for ikke altid at ro i vores egen "andedam". Kl. 13:45 blev jeg ringet op af en for mig aldeles ukendt mand, som med bævende røst fortalte mig at han var "kommet til" at køre Sebastian (min søn) over i et højre sving. Nå, knægten påstod at han ikke fejlede noget og det kun var scooteren der var beskadiget. Gerningsmanden var fair nok og påtog sig skylden, men jeg ville lige afvente at Sebastian kom hjem så jeg ved selvsyn kunne konstatere at han var OK - Det var han, pæne hudafskrabninger, men eller hel og i orden. Med scooteren (hans stolthed!) forholdt det sig helt anderledes, den var ridset og flækket på begge sider, så den skal ha' fornyet al plastikken.


Efter at have sendt knægten i bad og anbefalet ham at tage en lur, satte Bent og jeg kursen mod Mariendal strand. Jeg har aldrig sejlet derfra før, så jeg var spændt på hvordan forholdene var, og de var fine. Mellem to høfter var der den fineste sandbund til at sætte kajakkerne i fra og to meter fra land var der masser af dybte. Vi roede ind mod Moesgård Strand og på vejen kunne jeg ikke undgå at bemærke adskillige "bare røve" hvilket jeg bemærkede til Bent hvortil han blot svarede: "Hvorfor tror du jeg ville sejle herfra"?.




Der stod nogle gamle lange dønninger på ca. 40 cm. i Århus bugten og dem fik vi ind agten. Det gav nogle sjove små surf og god hastighed fremad. Pludselig hørte vi en "snotten" til højer for kajakkerne, det viste sig at være et marsvin som legede i overfladen. Den var oppe adskillige gange efter hinanden, men forsvand dog da jeg roede tættere på den. Et enkelt billed blev det da til.




Længere inde i bugten kom vi til "Enhjørningen", jeg tror det er et af Danmarks mest fotograferede udgåede træer, men flot er den da.














Vi fortsatte forbi Moesgård Strand hen mod Ørnereden hvor vi kort før holdt banan/kiks/vand/smøg pause inden vi returnerede mod Mariendal strand. Mens vi sad og hyggede os på stenene så vi adskillige andre kajakker både for ud ad gående og for indad gående, dog kun tre andre Havkajakker, en AnasAcuta, en Point 65 og en Siluette, de roede forbi os men vi pausede og fortsatte til Moesgård hvor de gik i land. Vi stoppede kort for at sige Go'dav' inden vi roede tilbage til Mariendal.

Turen tilbage var i modvind og sø - Go' underholdning!

Vel tilbage ved bilen fik vi pakket og drukket vore traditionelle "bagklapsbajer" inden det igen gik mod hjemmet.

En hyggelig og sjov eftermiddag på vandet med en god ven.

udsejlet distance: 9,62 km. Max. fart: 8,6 km/t. Gennemsnitsfart: 5,3 km/t.

Ingen kommentarer: