fredag den 28. august 2009

EPP 3 på DGI Karpenhøj

Fra den 21. til den 23 august var Bent og jeg på EPP 3 kursus på DGI's kursuscenter Karpenhøj på Helgenæs. Kurset var bestilt gennem Havkajakroerne til den latterlige pris af 750 kr. for tre dages kursus - sindsygt billigt!


Vi ankom fredag eftermiddag til Karpenhøj som ligger smukt placeret lige efter Fuglsø på det højeste sted lige før tangen ud til Helgenæs. Udsigten over Århusbugten, Ebeltoftvig og Kattegat er helt fantastisk og kursuscentret er rigtigt lækkert med en fin teltplads og gode lokaler.






Vi fik snart slået teltet op og indrettet os hvorefter undervisningen tog fat; navigation, herunder pejlning med håndkompas m.m. om aftenen samt fælles madlavning. Der var indkøbt rigeligt med råvarer til de 15 deltagere så vi gik ikke sultne til køjs.


Dagen efter, Lørdag, kørte vi efter morgenmaden ned til østsiden af Helgenæs hvor kajakkerne kom i vandet. Vejret var flot, sol og ingen vind, så vandet stod som et spejl, hvilket var fint til dagens teknikøvelser. Der blev øvet rotag, forror, bagror, telemarkssving, sideforflytning, højt og lavt støttetag samt selv- og makkerrendning. Det var rigtigt fedt at få klar respons både på hvad der var fint og hvad der var mindre fint fra de to kompetente undervisere Morten fra DGI og Paul Blood som var hyret til anledningen.

Kl. ca. 19:00 var vi tilbage på Karpenhøj hvor den stod på fælles madlavning og hygge ved bålet. Meningen var eller at vi skulle have arbejdet videre med navigationen, men alle var så smadrede at det ikke gav mening, så vi nøjes med at hygge os med lidt knob og stik, samt gode historier ved bålet.

Søndagmorgen drog vi i samlet flok ud til fyret på spidsen af Sletterhage. Morten som førte kortegen an viste os lige lidt af naturen på Helgenæs, vist ikke helt med vilje, men vi fandt dog frem uden de store problemer.
Inden vi gik i vandet fik vi alle opgaver af Paul. Min var at når han råbte "Scoobi-Doo" skulle jeg kæntre og vente på at nogen kom og reddede mig - fint nok, det skulle jeg nok!

Vel på vandet blev vi organiseret i grupper som på skift skulle lede den store gruppe roere. Under vejs blev vi så præsenteret for forskellige opgaver som skulle løses, bla. skulle jeg miste min
forluge og gå lidt i panik - det var sjovt! Vejret var stadigt rigtigt fint og der var kommet lidt vind fra syd, så der var pæne bølger. Det var rigtigt fint at få prøvet færdighederne i noget vand der ikke var som et strygebrædt.

Pludselig hørte jeg Paul råbe: "Scoobi-Doo"! og straks efter lå jeg i vandet, for det havde jeg jo lovet. Da jeg havde fået styr på min kajak og pagaj, kikkede jeg mig omkring og så de andre 14 deltagere også var kæntret - lort! Nå men hvad gør jeg så. Jeg fik kontakt til Jacob som lå tættest på mig og i øvrigt også var min makker og vi lavede en makkerredning med to kæntrede kajakker. Det var sjovt at prøve og måden det blev gjort på gjorde at det var temmeligt realistisk - der er stor forskel på at gøre det på fladt vand og så at gøre det i bølger på mellem 75 cm og 1 m, god erfaring!


Efter dette blev der øvet bugsering, både enkelt, støttet, og V bugsering. Vores (Jacob, Sjak's og min) opgave var at bugsere en tilskadekommet, underafkølet roer hurtigst muligt ind til kysten og sikre at han ikke led yderlig overlast. Det gik rimeligt, der blev støttet, slæbt, afklædt og leget med groupshelter, desværre var figuranten ikke kaffedrikker og da kaffe var det eneste varme vi havde at drikke krævede det en del magt at få det i ham - jeg er ikke sikker på at han nød det!




Til sidst var der mulighed for at øve rul i bølgerne men da min ryg havde sagt stop, valgte jeg at følge med Bent ind til kysten og nyde synet derfra.
Tilbage på Karpenhøj blev der evalueret og afsluttet med rengøring og pakning af campen hvorefter to trætte mænd satte kursen mod Horsens.
En rigtig fin og udbytterig week-end som var godt tilrettelagt af DGI.

1 kommentar:

Friluftsliv sagde ...

Jeg vil også gerne til sådan et kursus, især til den pris.

/Hammy